– Na rynku taborowym widać trzy główne trendy. Dotyczą one zapotrzebowania na większą pojemność pojazdów, pociągów na potrzeby dużych prędkości oraz pojazdów z napędem alternatywnym – mówił podczas Kongresu Kolejowego Tomasz Prejs, CEO Siemens Mobility.
Jak powiedział Tomasz Prejs, na rynku taborowym daje się zauważyć kilka głównych trendów. Pierwszy z nich dotyczy kolei regionalnej, która dynamicznie rozwija się zarówno w Polsce, jak i w Europie. Tu dominuje zainteresowanie pojazdami o dużych pojemnościach. – Dobrym przykładem jest przetarg rozstrzygnięty niedawno przez PKP Intercity – wskazał przedstawiciel producenta zauważając, że o takie pociągi pytają również przewoźnicy regionalni. Chodzi przede wszystkim o pojazdy dwupokładowe, które pozwalają na przewożenie dużej liczby pasażerów z szybką wymianą na stacjach. – I takie pojazdy Siemens jest w stanie zaoferować również na polskim rynku – powiedział Tomasz Prejs.
Kolejny trend dotyczy pojazdów dużych prędkości. – Mówimy dzisiaj w Polsce o KDP, o linii Y. Tutaj Siemens ma sprawdzoną platformę Velaro. To jest kolejna odsłona – Velaro Novo – platformy, która jest rozwijana przez firmę Siemens już od wielu lat – mówił Tomasz Prejs. Platforma w nowej odsłonie ma o 30 proc. większa efektywność energetyczną. – W dzisiejszych czasach, przy rosnących kosztach energii elektrycznej ma to coraz większe znaczenie, a dodatkowo w Polsce pozwala zmniejszyć emisję wynikającą z produkcji prądu z zasobów kopalnych – zauważył przedstawiciel Siemens Mobility.
Obok tych dwóch głównych, na rynku widać także trend związany z pojazdami o napędach alternatywnych. Obecnie przewoźnicy przyglądają się pojazdom wodorowym i zasilanym bateryjnie. Zdaniem Tomasza Prejsa, dziś trudno przesądzić, który z tych kierunków mocniej zaznaczy swą obecność w następnych latach. – Wydaje się, że na dzień dzisiejszy większe zainteresowanie, większy potencjał jest w pojazdach bateryjnych. Kilkadziesiąt takich pojazdów Siemensa wozi już pasażerów w Niemczech – wskazał nasz rozmówca. Producent ma także doświadczenia z zasilaniem wodorowym. W tym drugim przypadku, ograniczeniem jest jednak dostępność wodoru oraz kwestia jego czystości.
– Pojazdy o napędach alternatywnych na pewno są trendem, który jest przed nami i o którym będziemy rozmawiali w przyszłości – podsumował CEO Siemens Mobility.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.